Måleri 

Om att måla.

Man kan väl säga att jag kom i kontakt med måleriet 1990 då jag anmälde mig till en akvarellkurs via ABF. Jag var kanske inte den teknikst skickligaste personen då jag satt och målade av stilleben. Jag har kvar två målningar från den tiden. En föreställande en citron på grågrön botten och en purjolök på orange botten. "Purjolöksbilden" är nog en av mina favoriter i dag. Naivt skildrad med korrekta färgblandningar. Okej, det där med avbildning och teckning var en svaghet, men att blanda färger och att måla var lättare.

Sedan gick jag på gymnasiet, Estetiska programmet Bild och form. Där insåg jag svårigheterna med att måla. Efter gymnasiet kom jag in på en yrkeshögskola och började måla kontinuerligt. Året var 1997 och jag satt på kvällar och nätter med dukpannåer och akrylfärg. Det som slog mig då var att det var svårt. Det var för många komponenter/ problem att lösa. Jag valde helt enkelt att reducera problemen och arbeta med två av dem, dvs tekniken måleri "att måla" och färger "att kombinera färger". Jag började alltså måla non-figurativt, med färgerna vitt, lila, gult.

 

Senare har jag lagt in formen i måleriet som en tredje komponent. Det började bli mer abstrakt konst.

Det var många som tyckte om mina snabba, naiva teckningar. Jag funderade på att göra en kombination av teckning och måleri och jag började teckna fram motiven och detaljerna i mina målningar. Jag började studera Klimt, Mucha och impressionistena. Något jag aldrig trodde att jag skulle bli inspirerad av när jag började måla.

År 2007 fick jag en förnimmelse om att starta upp konstnärsskapet på riktigt. Jag hade vunnit ett pris som jag spontant deltagit i och jag prövade på att måla ikoner. Jag har alltid förundrats över ikonbilder. Hårda traditioner, rik symbolik och ett givet motiv. Det passade mig utmärkt, eftersom jag spontanmålat non-gigurativt innan.

 Det var intressant att arbeta utifrån en speciell process. Lite som att arbeta med tekniken grafik. Varje moment är givet. Inget man  bestämmer själv, utan det är i en speciell ordning allting skall göras. Jag fortsatte arbeta med måleriet hemma och började ställa ut. Fokuset belv för inriktat på vad andra skulle kunna tänkas ha istället för att fokusera på vad jag tyckte var spännande och roligt.

Nu har jag börjat influerats av street art.

                                                                                           tillbaka    start